Logo klant

Medewerkers leren omgaan met agressie

Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken organiseert op regelmatige basis agressie en geweld trainingen zodat medewerkers weten hoe ze om moeten gaan met agressie.

Organisatie:
Woningcorporatie 't Gooi en Omstreken

Onze opdrachtgever

Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken (G&O) biedt in de gemeenten Baarn, Blaricum, Bunschoten, Gooise Meren, Hilversum, Laren en Wijdemeren huisvesting aan 9.000 huishoudens. De missie van Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken is om mensen met een bescheiden inkomen of mensen in een kwetsbare positie goede en betaalbare huisvesting te bieden in Het Gooi, de Vechtstreek en Eemland.

De opdracht

Eens per 3 á 4 jaar organiseert Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken agressie en geweld trainingen voor haar medewerkers. “Per afdeling hebben we samen met Academy4-Weerbaarheid een pakket samengesteld waar we uiteindelijk de grote rode lijn uit willen filteren. Op basis van de rode lijn kunnen we zien wat er goed gaat of wat er juist verbeterd kan worden”, aldus Hellen van der Starre over de opzet van de trainingen. Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken heeft haar agressiebeleid beschreven in het agressieprotocol. De trainingen zijn deels een verplichting vanuit de branche, maar Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken vindt het zelf ook van groot belang dat medewerkers weten hoe ze om moeten gaan met agressie van huurders.

“Voorbeelden waarom agressie en geweld trainingen van belang zijn voor onze medewerkers zijn talloos. Bewoners kunnen bijvoorbeeld ineens gaan schelden of fysiek agressief worden. Het is dan van belang dat je weet hoe je moet reageren.”

-Hellen van der Starre
HRM-Adviseur bij Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken

De oplossing

“Een incompany training heeft plaats gevonden waarbij iedereen die klantcontact heeft getraind is. Op basis van specifieke situaties waarmee een afdeling in aanraking komt zijn trainingen ontworpen”, aldus Hellen van der Starre over de gegeven trainingen. De eerste afdelingen zijn in juni getraind. Daarna zijn er terugkommiddagen in september geweest. De trainingen voor leidinggevenden waren in oktober. In december vond er een evaluatie plaats met de HRM adviseur en ondernemingsraad van Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken, de trainer, en het contactpersoon van Academy4-Weerbaarheid.

“We hebben voor Academy4-Weerbaarheid gekozen vanwege de aanpak en trainer. Onze ervaringen in de praktijk bevestigden dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Er werd op een hele prettige en duidelijke manier training gegeven. De trainer was in staat om mensen te laten ‘voelen’ waardoor ze tot andere inzichten zijn gekomen en hun gedrag gaan aanpassen.”

Hellen van der Starre
-HRM-Adviseur bij Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken

Het resultaat:

In totaal zijn ongeveer 40 medewerkers getraind. “Tijdens de trainingen met leidinggevenden werd besproken wat er uit de trainingen van reguliere medewerkers is gekomen. Daarnaast werd er besproken hoe je de resultaten van de training in stand houdt, en hoe je medewerkers opvangt na een incident”, aldus hellen van der Starre over de trainingen specifiek voor leidinggevenden. Het uiteindelijke doel van Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken was om medewerkers bij te brengen hoe ze op een juiste wijze met agressie van huurders om kunnen gaan. Tijdens de trainingen werd geconstateerd dat er bij agressie en geweld eerder actie ondernomen moet worden door de medewerkers van Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken. Het aangeven van grenzen bleek lastig.

“Ik zou Academy4-Weerbaarheid absoluut aanbevelen bij andere organisaties. Wat ik bijvoorbeeld heel fijn vond, was dat Academy4-Weerbaarheid ook alle organisatie rondom het trainingstraject voor ons verzorgde. Het ontzorgen van de opdrachtgever is heel wenselijk. Zeker bij zo’n grote trainingsgroep. Het belangrijkste is echter dat mensen met een goed gevulde rugzak naar huis gaan. Ze hebben namelijk echt wat geleerd.”

Hellen van der Starre
-HRM-Adviseur bij Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken

Uitgelichte klantcases:

Grensoverschrijdend gedrag inzien

Vitaal Zorggroep

Medewerkers van Vitaal Zorggroep hebben gedurende drie maanden deelgenomen aan verschillende trainingen om te leren omgaan met allerlei vormen van agressie in de zorg.

Omgaan met ongewenst gedrag

Gemeente Horst aan de Maas

Bij de gemeente Horst aan de Maas worden medewerkers regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag, agressie en geweld. Daarom bieden zij 2 à 3 keer per jaar een opfriscursus aan.

Wil jij je organisatie weerbaarder maken?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren adviseurs, consultants en trainers helpen je graag.

Els Lüth
Accountmanager
Tel: 088-122 55 66
Copyright © 0000 Academy4-Weerbaarheid | Onderdeel van ExplainiT