Logo klant

Herkennen van grensoverschrijdend gedrag in de zorg

Medewerkers van Vitaal Zorggroep hebben gedurende drie maanden deelgenomen aan verschillende trainingen om te leren omgaan met allerlei vormen van agressie in de zorg.

Organisatie:
Vitaal Zorggroep

Opdrachtgever

Vitaal Zorggroep, gevestigd in Den Haag, bestaat uit de volgende organisaties: BTO Thuiszorg, Lieve Kraamzorg, Royaal Thuiszorg, Talenty en het Keizertje. Bij de verschillende zorginstellingen werken in totaal 250 medewerkers.

De opdracht

Voor Vitaal Zorggroep waren er een drietal aanleidingen voor het organiseren van trainingen rondom omgaan met agressie in de zorg:

1) gestelde voorwaarden van de arbeidsinspectie

2) behoefte aan trainingen op basis van meldingen over agressie en/of grensoverschrijdend gedrag (voornamelijk bij Talenty)

3) medewerkers bagage meegeven voor hun eigen weerbaarheid.

“We wilden onze medewerkers trainen op basis van situaties waar ze mee te maken krijgen in de praktijk, zodat ze grensoverschrijdend gedrag herkennen en weten hoe ze in dergelijke situaties moeten handelen”, aldus Chantal de Bruin over het doel van de trainingen. Ook managers volgden een training om medewerkers adequaat te kunnen ondersteunen.

“We hebben offertes van meerdere aanbieders opgevraagd. Het bestuur beoordeelde Academy4-Weerbaarheid als meest kwalitatieve en passende leverancier. Daarnaast kregen we positieve aanbevelingen van andere zorginstellingen.”

Chantal de Bruin
– Opleidingscoördinator bij Vitaal Zorggroep

De oplossing

In totaal hebben 225 medewerkers gedurende drie maanden deelgenomen aan verschillende trainingen voor het omgaan met agressie in de zorg. “De inhoud van de trainingen sloot aan bij de werkgebieden en doelgroepen van de afdelingen. Zelfs het eenmalig samenwerken met een tolk kon direct in de training geïntegreerd worden”, aldus Chantal de Bruin over de trainingsinhoud. Per medewerkersgroep werd vastgesteld of er een halve dag of een dag training benodigd was. Trainers, acteurs en adviseurs stelden op basis van de input een training op maat samen voor iedere medewerkersgroep.

“Ik heb de korte lijnen met trainers, acteurs en adviseurs als zeer prettig ervaren. De korte lijnen zorgden voor duidelijkheid, hartelijkheid en flexibiliteit. Mede hierdoor verliep de organisatie soepel.”

Chantal de Bruin
– Opleidingscoördinator bij Vitaal Zorggroep)

Het resultaat

Medewerkers weten nu situaties te herkennen en hoe ze in specifieke situaties moeten handelen. “Deelnemers waren enthousiast, ontwikkelden nieuwe inzichten en hebben frisse energie gekregen”, aldus Chantal de Bruin over de reacties over de trainingen. Een aantal medewerkers adviseerden om in de toekomst verwachtingen beter te managen door alle deelnemers individueel te informeren over de inhoud van de training. Desondanks waren de reacties lovend.

“Wij zouden Academy4-Weerbaarheid absoluut aanbevelen bij andere zorginstellingen. De gecreëerde bewustwording en geleerde lessen maakten de trainingen een groot succes.”

Chantal de Bruin
– Opleidingscoördinator bij Vitaal Zorggroep)

Uitgelichte klantcases:

Omgaan met ongewenst gedrag

Gemeente Horst aan de Maas

Bij de gemeente Horst aan de Maas worden medewerkers regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag, agressie en geweld. Daarom bieden zij 2 à 3 keer per jaar een opfriscursus aan.

Omgang met agressie

Woningcorporatie 't Gooi en Omstreken

Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken organiseert op regelmatige basis agressie en geweld trainingen zodat medewerkers weten hoe ze om moeten gaan met agressie.

Wil jij je organisatie weerbaarder maken?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren adviseurs, consultants en trainers helpen je graag.

Els Lüth
Accountmanager
Tel: 088-122 55 66
Copyright © 0000 Academy4-Weerbaarheid | Onderdeel van ExplainiT