Logo klant

Cruciale handvatten voor medewerkers bij omgang met agressie

Medewerkers van P1 met klantcontact profiteerden van een eendaagse agressietraining om goed voorbereid te zijn op agressief gedrag van klanten te kunnen de-escaleren.

Organisatie:
P1

Onze opdrachtgever

P1 is als onderdeel van Q-Park een landelijk opererend parkeerbedrijf dat al decennia lang parkeervoorzieningen beheert en hoogwaardige, gebruiksvriendelijke parkeeroplossingen biedt. Momenteel is het bedrijf op circa 80 locaties in Nederland gevestigd en biedt het gemeenten een breed palet aan dienstverlening aan. Handhaving, digitale vergunningverlening, digitale bezoekersregeling, administratie, management, onderhoud en beheer van parkeerapperatuur, geldgaring en consultancy zijn daarvan voorbeelden.

Het realiseren van aantrekkelijke, klantvriendelijke en kwalitatief hoogwaardige parkeerlocaties is een complexe en uitdagende aangelegenheid, maar geldt voor P1 als voornaamste doel. Door als geen ander in kennis, systemen en goed opgeleide werknemers te investeren slaagt de organisatie erin om dit doel te realiseren. Aandacht voor omgang met agressie speelt daarbij een belangrijke rol.

De opdracht

P1 weet als geen ander dat op een juiste manier omgaan met agressie cruciaal is voor de dienstverlening. Daarom organiseert P1 om de 2 á 3 jaar agressietrainingen voor de medewerkers die werken in het landelijke Klantcontactcentrum, Parkeerservicebureau of medewerkers die werkzaam zijn als BOA of parkeerbeheerder. Deze medewerkers hebben via de telefoon of intercom of face-to-face contact met klanten en komen dan in aanraking met klanten die soms vervalen of fysieke agressie vertonen. Astrid Groen, HR Manager van P1, benadrukt dat het erg belangrijk is dat medewerkers deze vormen van agressie kunnen de-escaleren.

“Als organisatie bieden we onze medewerkers eenmaal in de 2 á 3 jaar een training aan. Naast allereerst de zorg voor onze eigen medewerkers, zorgt de training ervoor dat ze op een juiste manier kunnen omgaan met agressie in de werkomgeving. Het in de hand houden van agressievolle situaties is voor onze dienstverlening cruciaal.”

Astrid Groen
– HR Manager bij P1

De oplossing

Astrid was als HR Manager verantwoordelijk voor het initiëren van de trainingen en zocht naar een betrouwbare trainingspartner. In Academy4-Weerbaarheid werd deze trainingspartner gevonden. Na een voorspoedig eerste gesprek en een grondige inventarisatie werd er een trainingsplan opgesteld. Op basis daarvan zijn er 266 medewerkers in verschillende groepen getraind. De groepen werden samengesteld op basis van het type klantcontact van de medewerkers, zodat iedere medewerker een relevante, praktijkgerichte training aangeboden kreeg.

“We hebben ervoor gekozen om iedere medewerker een intensieve training te geven van een dag, waarbij een trainingsacteur ook een actieve rol kreeg. In mijn ogen komt dat de kwaliteit en de effectiviteit van de training ten goede. Vooral doordat er realistische voorbeeldsituaties worden behandeld.”

Astrid Groen
– HR Manager bij P1

Het resultaat

Nadat alle relevante medewerkers de training hadden gehad, werden de trainingen door Academy4-Weerbaarheid uitgebreid geëvalueerd en besproken met P1. Astrid was erg onder de indruk van de trainingen zelf, maar ook van de rol van Academy4-Weerbaarheid als advies- en gesprekspartner. Ook de medewerkers van P1 gaven aan positief terug te kijken op de trainingen volgens Astrid: “Ik heb bijzonder veel positieve reacties gehad van medewerkers. Ook medewerkers met jarenlange ervaring, die dus al vele trainingen hebben meegemaakt, waren zeer positief en vonden de training erg nuttig en leerzaam.”

Al met al kijkt Astrid terug op een zeer geslaagd trainingstraject waarbij de vooraf gestelde doelen voor P1 zeker behaald zijn. Vooral het advies, de organisatie en de kwaliteit van de trainingen zorgden ervoor dat het trainingstraject een duidelijke impact heeft gehad op de medewerkers. Daarbij gaan volgens Astrid alle credits naar de trainingsadviseur, de trainer en de trainingsacteur van Academy4-Weerbaarheid.

"Ik zou Academy4-Weerbaarheid absoluut aanbevelen bij andere organisaties. Ik heb gezien dat de kosten en de kwaliteit van het trainingstraject zeker in verhouding staan en onze medewerkers kijken erg positief terug op de training.”

Astrid Groen
– HR Manager bij P1

Uitgelichte klantcases:

Grensoverschrijdend gedrag inzien

Vitaal Zorggroep

Medewerkers van Vitaal Zorggroep hebben gedurende drie maanden deelgenomen aan verschillende trainingen om te leren omgaan met allerlei vormen van agressie in de zorg.

Omgaan met ongewenst gedrag

Gemeente Horst aan de Maas

Bij de gemeente Horst aan de Maas worden medewerkers regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag, agressie en geweld. Daarom bieden zij 2 à 3 keer per jaar een opfriscursus aan.

Wil jij je organisatie weerbaarder maken?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren adviseurs, consultants en trainers helpen je graag.

Els Lüth
Accountmanager
Tel: 088-122 55 66
Copyright © 0000 Academy4-Weerbaarheid | Onderdeel van ExplainiT