Blog

Tien tips voor het managen van conflicten op het werk

In werkomgevingen kunnen conflicten optreden. Medewerkers van hetzelfde team brengen hun dagen samen door en gaan niet altijd goed met elkaar om. Conflicten maken deel uit van het bedrijfsleven. Ze zijn op de lange termijn onvermijdelijk. Anticiperen op en er mee om leren gaan kan een conflict snel oplossen. Hier zijn tien tips om zakelijk conflicten te helpen oplossen.

Door:
Robin Leijdekkers
Datum:
11/18/2021
Leestijd:
8
min
Tien tips voor het managen van conflicten op het werk

Het conflict begrijpen

Verschillende soorten conflicten kunnen in het bedrijfsleven plaatsvinden: een zakelijk of persoonlijk conflict door bijvoorbeeld verschillen in belangen, methoden, waarden of doelen. Het begrijpen van de oorsprong van het conflict is essentieel om tijdig in te grijpen en het conflict op te lossen. Mogelijk ontstaat een conflict door de persoonlijkheid tussen twee mensen en de manier hoe ze reageren. Zorg er als bemiddelaar voor dat je de ideeën van iedereen respecteert en dat je geen partij kiest.

Signaleer een conflict op tijd

Bekijk de feiten als je merkt dat er onderlinge spanningen zijn tussen medewerkers. Ga er niet vanuit dat deze vanzelf wel verdwijnen. Het probleem kennen, maar de discussie uitstellen is wachten op de aanvaarding. We moeten handelen voordat het conflict te belangrijk is en het ten koste gaat van de productiviteit van het team. Hoe erger het wordt, hoe moeilijker het is om conflicten te beheersen. Aarzel niet en neem het voortouw.

Identificeer de verschillen en overeenkomsten tussen medewerkers

Over het algemeen geldt dat de diversiteit van een team een aanwinst is voor het bedrijf omdat de medewerkers elkaar aanvullen. Culturele verschillen en meningen zijn echter één van de hoofdoorzaken van bedrijfsconflicten. Om conflicten te voorkomen is het belangrijk om de medewerkers te laten zien hoe ze door hun verschillen kunnen samenwerken en hoe ze elkaar kunnen versterken. Aan de andere kant kunnen twee vergelijkbare mensen moeite hebben om met elkaar over weg te kunnen. Sterker nog, als ze zowel koppig als sceptisch zijn, is het moeilijk om voor hen een raakvlak te vinden. In beide gevallen is het nodig om in te spelen op de teambehoeften zodat er mooie samenwerkingen kunnen ontstaan. Dit zal gunstig zijn voor de productiviteit en daardoor ontstaat er voor iedereen een win-win situatie.

Praat met uw teamleden

Voor het uitvoeren van conflictbeheer is het nodig om met beide partijen te praten. Door individuele gesprekken kan iedere persoon zijn verhaal doen en vrijuit zijn standpunt over de situatie en zijn verwachtingen uitten. Stel de vragen om de situatie zo goed mogelijk te begrijpen. Heb je beide partijen apart gezien? Regel dan een groepsgesprek. Het doel is: de dialoog herstellen. Een conflict kan alleen maar opgelost worden door te communiceren en te onderhandelen. Geef duidelijk aan dat het gesprek bedoeld is om een oplossing te vinden voor het conflict.

Doe een stap terug

Het is belangrijk om als spreker je emoties te beheersen. Het zal soms moeilijk zijn maar blijf objectief. Let erop dat je toon zo neutraal mogelijk is. Als woede of ergernis in je opkomt, doe dan een stap terug.

Blijf professioneel

Het kan zijn dat een probleem niet werk gerelateerd is, maar is ontstaan uit verschillen in persoonlijkheden. Vermijd persoonlijke aanvallen en zorg dat een conflict geen invloed heeft op de persoonlijke relaties van medewerkers. Geef aan dat een werk gerelateerd conflict nog te aanvaarden is maar dat een ruzie op basis van persoonlijkheden onprofessioneel is en niet wordt getolereerd.

Formuleer duidelijke en realistische compromissen

Om het conflict te beheersen en op te lossen, moeten beide partijen concessies doen. Stel duidelijke compromissen op waar beide partijen zich in kunnen vinden zodat ze instemmen met de overeenkomst. Als één van de partijen het gevoel heeft dat hij bij een bepaalde oplossing de winnaar is kan het zijn dat de ander ontevreden blijft. Richt je daarom op oplossingen waar beide partijen mee tevreden zijn. Wees realistisch en vraag zelf beide partijen ook om oplossingen aan te bieden. Het conflict zal veel beter worden opgelost als beide partijen zich gewonnen voelen.

Promoot succes

Tijdens een conflict hebben we de neiging om alleen negatieve punten te zien en te spreken. Om spanningen te verminderen en conflictoplossing te bevorderen is het essentieel om ook positieve punten aan te halen. Ondersteun de professionele vaardigheden van beide partijen en vooral de gemeenschappelijke doelen. Door een positieve benadering en waardering zullen medewerkers meer openstaan voor een oplossing.

Stimuleer een cultuur van vertrouwen en samenwerking

Het klinkt misschien gek maar meningsverschillen zijn essentieel voor een bedrijf. Door te brainstormen, debatteren en goed in te spelen op meningsverschillen kunnen problemen voorkomen worden. De cultuur, samenwerking en vertrouwen spelen daarbij een belangrijke rol. Als medewerkers zich gewaardeerd voelen in staat zijn om te zeggen wat zij denken kan een conflict voorkomen worden.

Anticipeer en bereid je voor op conflicten

Om je voor te bereiden op dit soort situaties kun je cursussen volgen in Conflict Management in het bedrijfsleven. Hiermee kun je beter anticiperen op mogelijk conflicten in je professionele omgeving.

Recente posts:

Wil je meer informatie over onze maatwerk trainingen?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren adviseurs, consultants en trainers helpen je graag.

Els Lüth
Accountmanager
Tel: 088-122 55 66
Copyright © 0000 Academy4-Weerbaarheid | Onderdeel van ExplainiT