Vijf veelvoorkomende obstakels op je werk die invloed hebben op je welzijn

Vijf veelvoorkomende obstakels op je werk die invloed hebben op je welzijn Iedere werkplek heeft oorzaken waardoor creatieve energie afneemt. Herken jij de oorzaken binnen jouw organisatie? Wat geeft jou energie op je werk? De kans is groot dat er snel een antwoord in je opkomt. Misschien is het samenwerking, een nieuwe creatieve uitdaging of…

De fases waaruit traumaherstel bestaat

De fases waaruit traumaherstel bestaat “Het eerste doel van traumaherstel dient het verbeteren van de kwaliteit van je dagelijkse leven te zijn” Herstel is het primaire doel voor mensen die een trauma hebben meegemaakt. Dat betekent overigens niet dat posttraumatische effecten niet optreden. Herstel is een individuele ervaring en zal voor iedereen anders zijn en…

Hoe wordt u 100% efficiënt op uw werk?

Hoe wordt u 100% efficiënt op uw werk? Wanneer we werken aan een taak doen we dat onbewust door ons voor te stellen dat we altijd ons best doen (op basis van ons vermogen en op basis van onze vaardigheden / kennis). De waarheid is dat we allemaal sterke en zwakke punten hebben, die een…

Conflicten binnen bedrijven: hoe gaat u daarmee om?

Conflicten binnen bedrijven: hoe gaat u daarmee om? Alvorens oplossingen te kunnen vinden in het beheer van conflicten binnen bedrijven moet de manager weten hoe de bron van het conflict kan worden ontdekt. Slechte communicatie tussen werknemers, te veel concurrentie, te veel externe actoren, organisatorische disfuncties, of aanzienlijke stress binnen het team zijn voorbeelden van…

Drie eenvoudige soft skills om een gewoonte van te maken op uw werk

Drie eenvoudige soft skills om een gewoonte van te maken op uw werk Denk aan de mensen die u het meest bewondert. Welke kwaliteiten hebben ze? Waarschijnlijk komen karaktereigenschappen of soft skills het snelst in uzelf op: empathisch, betrouwbaar, luisterend vermogen, geduld, een positieve houding en aanpasbaarheid. Loopbaansucces Verrassend genoeg zijn de eigenschappen die mensen…

Vecht, vlucht en verstar reactie theorie

Vecht, vlucht en verstar reactie theorie Bekijk de onderstaande lijst met vecht, vlucht en verstar reacties. Dit zijn mogelijke tekenen dat u, uw collega of uw medewerker zich onveilig en bedreigd voelt en hier op moet reageren. Het is geen volledige lijst, maar het kan u helpen te identificeren waar u op moet letten. Vecht…

Het verschil tussen stress en een burn-out

Het verschil tussen stress en een burn-out In de afgelopen jaren is de mentale gezondheid van werknemers, met name van leidinggevenden, de grootste zorg van de meeste werkgevers. Dit komt omdat mentale inzinkingen tegenwoordig veelvoorkomend is vanwege spanning en werkdruk, wat kan resulteren in lagere productiviteit en winst, en zelfs een hoog personeelsverloop. Op een…

Vervelend gedrag op het werk: 2 oefeningen om assertiviteit en weerbaarheid te verhogen

Vervelend gedrag op het werk: 2 oefeningen om assertiviteit en weerbaarheid te verhogen Het bedenken van oplossingen voor problemen zoals een burn-out of vervelend gedrag op het werk, kan niet zonder het eerst te erkennen. Het opmerken en categoriseren van gedachten is cruciaal voor tegengaan van te hoge werkdruk. Onderzoek suggereert dat als we de…

Agressie en geweld in gemeenten – Samen op weg naar veilige publieke dienstverlening

Agressie en geweld in gemeenten – Samen op weg naar veilige publieke dienstverlening De gemeentelijke overheid levert steeds meer dienstverlening ‘op maat’. Dat betekent dat er geïnvesteerd wordt in het contact met de burger. Soms lopen de spanningen in dat contact hoog op. Preventie van agressie en geweld vanuit burgers heeft vanuit de overheid gelukkig…

Hoe herken je pestgedrag op de werkvloer?

Hoe herken je pestgedrag op de werkvloer? Werkgevers of werknemers zijn er niet immuun voor: slachtoffer of getuige zijn van pestgedrag of intimidatie op de werkvloer. Maar hoe kun je het vroegtijdig detecteren? Dit zijn onze tips. De eerste tekenen van pesten en intimidatie Misplaatste opmerkingen, minachtende blikken of dubieuze grappen…kleine gebaren die werkgevers misschien niet…

Stress, stress en nog eens stress!

Stress, stress en nog eens stress! Bent u constant druk en moe? Kunt u ’s ochtends moeilijk uit bed komen en probeert u zo lang mogelijk te snoozen? Of merkt u dat uw vriendschappen verwateren en heeft u niet echt het idee iets bij te dragen aan de wereld?  Stress is beroepsziekte nummer 1 Stress…

Assertiever worden? 3 handige tips

Assertiever worden? 3 handige tips Gaat u wel eens moeilijke situaties uit de weg? Wilt u sterker, zelfbewuster en assertiever worden? Dan is het vergroten van uw assertiviteit een waardevolle stap in uw persoonlijke ontwikkeling. Helaas wordt assertiviteit vaak gezien als brutaliteit of egoïsme. In realiteit betekent het voor uzelf opkomen, zonder dat anderen er door…

Een duurzaam personeelsbeleid? 4 praktische tips

Een duurzaam personeelsbeleid? 4 praktische tips In het regeerakkoord van kabinet Rutte III staat dat het de primaire verantwoordelijkheid is van werkgevers en werknemers dat werknemers inzetbaar blijven. De overheid zorgt voor de randvoorwaarden en zet het leven lang leren en duurzame inzetbaarheid op de agenda. Duurzame inzetbaarheid betekent dat medewerkers doorlopend over realiseerbare mogelijkheden…